.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حفاري غيرمجاز از يك اثر ملي در مازندران

حفاري غير‌مجاز در يك اثر ملي در روستاي كوات شهرستان ساري موجب جريحه‌دار شدن احساسات مردم اين روستا شده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل ازفارس، اين حفاري غير‌مجاز در روستاي كوات از توابع شهر كياسر در منطقه چهاردانگه اتفاق افتاده است.
اين حفاري كه در امامزاده شمس‌الدين اين روستا اتفاق افتاده است، احساسات ديني و معنوي مردم را جريحه‌دار كرده است، به طوري كه اهالي روستا با شنيدن خبر حفاري و خارج شدن استخوان‌هاي امامزاده‌هاي مدفون در اين مكان در غم و اندوهي ناخواسته قرار گرفته‌اند.
روستاي كوات كه به امامزاده شمس‌الدينش معروف است و هر از چندگاهي زوار از راه‌هاي دور و نزديك براي زيارت امامزاده‌ها به اين روستا مي‌آيند، در واقع پرچم و نماد مردمان اين روستاست كه خسته از كار و تلاش روزانه و جنگيدن با اراضي كشاورزي كويريش، خستگي ناشي از كار روزانه را با سلام زدن به اين امامزاده به فراموشي مي‌سپارند.
يكي از شاهدان عيني اين حادثه در گفتگو با فارس گفت: با سرو صداي ناشي از صحبت كردن و روشن بودن چراغ داخل امامزاده در نيمه‌هاي پنج‌شنبه شب هفته گذشته به اتفاق يكي از اهالي روستا به سمت امامزاده حركت كرديم و با باز شدن در ورودي امامزاده با افرادي مواجه شديم كه صورت آنها با جوراب پوشانده بود.
حجت الاسلام سيدابوالقاسم ساجدي‌فر با اشاره به اينكه اين افراد به سوي ما حمله‌ور و بعد از دقايقي همه آنها متواري شدند، افزود: بعد از متواري‌شدن اين افراد با گشتي كه در روستا زديم، يك نفر از اعضاي اين باند را كه در داخل خودروي پرايد در حال استراحت بود، دستگير كرده و به پاسگاه روستاي اروست‌ اطلاع داديم.
وي تصريح كرد: اين حفاري كه ظاهراً از قبل به‌ طور دقيق برنامه‌ريزي شده بود، براي مشكوك نشدن اهالي روستا خودروهاي خود را در چند نقطه از روستا پارك كردند.
ساجدي‌فر گفت: در داخل خودروهاي اين افراد گچ و سيمان نيز وجود داشت كه مي‌خواستند بعد از انجام كارشان‌ دوباره ترميم كنند.
وي افزود: اموال مكشوفه از حفاران غير‌مجاز امامزاده شمس‌الدين روستاي كوات شامل دو گوشي تلفن همراه به‌ همراه يك‌ پرايد و يك‌ پژو‌ بود كه توسط پليس توقيف شده است.
ساجدي‌فر تصريح كرد: تمامي افرادي كه در داخل امامزاده مشغول به حفاري بودند، به سرعت متواري شدند.
‌امام‌زاده شمس‌الدين كوات كه چهار امام‌زاده ديگر را بر اساس شجره‌‌نامه مدون در خود جاي داده است، يكي از نوادگان امام جعفر صادق(ع) است كه از سال گذشته در ليست آثار ملي كشور قرار گرفت.
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان مازندران با تاييد اين خبر گفت: در اين حفاري كه پنج نفر حضور داشتند، چهار نفر متواري شده و يك نفر دستگير شد.
وي با اشاره به اينكه اداره كل اوقاف و امور خيريه مازندران درصدد است تا از طريق واحد حقوقي شكايتي‌ عليه حفاران غيرمجاز تنظيم كند، تصريح كرد: گفته مي‌شود يكي از رانندگان حاضر در اين حفاري غير‌مجاز اهل تهران است.
مسئول واحد قضايي اداره اوقاف شهرستان ساري نيز با تاييد اين خبر از همكاري بسيجيان و روحاني محل براي اطلاع‌رساني به موقع به پليس تقدير كرد و اظهار داشت: حفاران غير‌مجاز حدود يك متر و نيم از قبر امامزاده‌ها را حفاري كردند.
غلامرضا جوهري در گفتگو با فارس افزود: براساس اطلاعات محلي تمام كساني كه در اين حفاري غيرمجاز حضور داشتند، با ماكس جورابي خود را پوشانده بودند.
وي با اشاره به همكاري پاسگاه منطقه اروست براي ايجاد امنيت در منطقه تصريح كرد: خودروهاي كشف شده به پاسگاه اروست تحويل داده شدند.
جوهري اضافه كرد: كاركنان اوقاف به محل حادثه اعزام و استخوان‌هاي ناشي از اين حفاري را جمع‌آوري كردند.
وي شيوه دفن و مقبره اين امامزاده را مربوط به حدود 500 سال گذشته اعلام و خاطرنشان كرد: فرد دستگير شده هنوز به همكاري با گروه حفاران اقرار نكرد.
جوهري با يادآوري اين نكته كه فرد دستگير شده مالكيت خودروي پژو را مدعي شد، گفت: اين فرد دو موبايل را نيز به همراه داشت.
رحمت عباس‌نژاد رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران نيز در اين باره گفت: اين امامزاده از سال گذشته در ليست آثار ملي كشور قرار گرفت و كار بازسازي آن نيز در سال ‌جاري به اتمام رسيد.
وي درباره حفاري از اين امامزاده گفت: اوقاف و سازمان گردشگري در صدد طرح شكايت و پيگيري موضوع هستند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.052 seconds.